Sunday, March 11, 2012

Kaitan hati dan fizikal


Hati yang bercahaya..adalah hati yg bersih daripada sebarang dosa. Namun, kita sebagai manusia biasa sememangnya sentiasa melakukan dosa kesalahan sehingga menimbulkan beberapa titik hitam di hati. Hanya Penghulu kita Nabi Muhammad S.A.W yg maksum tidak mempunyai sebarang dosa..

Wanita yang belum berkahwin cuma perlu memelihara beberapa perkara:

1. Solat
2. Puasa
3. Aurat
4. Lidah
5. Hati

dan sebagainya..NAMUN, untuk memelihara perkara tersebut perlulah diiringi dengan sifat taqwa. Taqwa boleh diertikan sebagai rasa takut kpd Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan meninggalkan segala larangan-Nya.Kerana dengan sifat taqwalah kita boleh memelihara semua ini.

Pemakaian yg menutup aurat terkadang dipandang remeh oleh sesetengah muslimat..Walaupun mereka menutup aurat mengenakan pakaian yg longgar dan sebagainya tetapi mereka tidak menutup aurat kakinya..Menurut mazhab Syafie, kaki adalah aurat buat wanita yg sudah baligh. Maka, wajib menutupnya..


Ada sesetengahnya berkata:

"Tak semestinya org yang tutp aurat ni hati dia baik.."

Tak kurang juga:

"Walaupun aku tak tutup aurat dgn sempurna tapi hati aku baik"

OK! dengar apa Nabi Muhammad S.A.W katakan:

"Ketahuilah, sesungguhnya di dalam diri ada sebuku daging, sekiranya daging itu baik, maka baiklah seluruh tubuh, dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh tubuh. Ketahuilah sebuku daging itu adalah hati."

Ok faham x??

Maksudnya di sini, jika seseorang punyai hati yg baik. Maka, baiklah jasadnya. Jadi, jika seseorang itu mempunyai hati yg kotor maka begitulah juga jasad.

Jika seseorang itu, dari segi luaran pun 'something wrong'..maka, dalamnya (iaitu hati) pun something wrong juga.. Ingat ini sabda nabi, bukan omongan kosong semata.. marilah ambil dan jadikan sebagai peringatan buat kita semua :) JOM BERSIHKAN HATI :)



No comments:

Post a Comment