Sunday, June 3, 2012

[Cerpen] Bulat yang gembira!

Itulah aku..Terkadang terasa diri bagai tiada bimbingan.Terasa tidak tenang! bahkan aku seperti membiarkan sahaja atau 'ignore' apabila aku melakukan sesuatu yg aku tahu itu mengundang dosa!


Kini..Aku nak berubah.. Ya, aku nak berubah.Aku tekad.. Nak jadi manusia yg berguna dan taat perintah Allah. Tapi bagaimana? Melihatkan mereka yg bertudung besar ini, membuatkan aku terasa begitu ingin sekali menjadi seperti mereka.

Tetapi di mana harus ku cari kekuatan itu dan dalam masa yg sama aku tidak tahu dari mana harus ku mulakan..

Ya,dalam dilema sebegini,akhirnya aku ketemu seorg sahabat yg aku yakini agamanya. Namanya Zalina. Memang aku berasa hepi tahap maksima apabila ketemu dgn dia. Sbb Zalina ni seorg yg pandai berkata-kata,kata-katanya membuatkan aku tenang..seriously! .Dan yg paling bestnya Zalina suka belanja aku makan..haha! Aku plak..mcm biasa dgn style muka tak malunya (tapi comel macam Rapunzel) terima ajakan Zal (aku panggil dia Zal) makan di sebuah gerai makan di waktu matahari mencacak di ats kepala (waktu tengahari la).

Selepas order makanan, perbualan aku dan Zal bermula dgn rancak. Zal mmg suka layan aku yg otak 'gila-gila' ni tapi aku tahu,aku takkan gurau lebih-lebih dgn Zal sbb kdg2 boleh nampah dari riak muka dia kalau tak suka.Tapi aku tak kisah semua tu,sebab Zal lain drpd yg lain. Walaupun dia bertudung lagi besar drpd aku,walaupun baju dia lagi besar beberapa inci drpd aku. Tapi dia layan aku mcm mana dia layan semua org. That's why i like her ^^ .

Jadi hal ini tak menyegankan aku utk bertanyakan soal bagaimana nak berubah sepertimana dia sekarang ni.

 ......
 ...
 ..

 Ok,aku dah mula berdebar-debar ni..dup..dup..dup

Zal pun tersenyum lebar apabila aku mula menceritakan niat aku..Yelah, tahulah aku bahawa Zal pasti gembira dengan niat aku ni. Ayat pertama yg terpacul dari bibir Zal adalah "Alhamdulillah"..

Zal mengajak aku mengikuti dia ke suatu tempat yg tidak aku ketahui, tapi yg pastinya dia mahu membantu aku untuk tetap terus berada di jalan-Nya. Begitu jelas kesungguhan Zai ingin membantu aku. Terima kasih Zai! Sayang ko! "Ok,kita dah sampai", ujar Zai setelah penat memandu lebih kurang setengah jam dari rumahku.

 "Kat mane ni cik kak,nak pinang sape ni?",ujar aku bergurau ala-ala manja (manja la sgtt!)

 "Haah, ramai orang nak pinang kamu. Jom masuk", ujar Zal selamba.

 "Haaaa?" Aku pulak yg dikenakan balik.hehe..

 Sampai sahaja dalam sebuah rumah ni. Mata aku meliar melihat sekeliling rumah. Cumalah rumah teres dua tingkat yg dilengkapi perabot. Rumah ini kelihatan tenang dan terasa damai jiwa.

 Setelah menunggu lebih kurang 2 minit, keluarlah beberapa orang daripada bilik serta dapur rumah. Bersalaman denganku dan mencium pipiku,tak kurang juga berlaga pipi denganku. Terasa seperti sudah lama kenal mereka biarpun baru sahaja berkenalan.

 "Lida, ni kawan-kawan saya..yang ni Ti, Yah, Mila, Fira, Misah,Hurul,Aini dan yang tu pula tuan rumah ni merangkap naqibah saya, Puan Emili", ujar Zal sambil tersenyum lebar.

 Aku mula menggaru kepala,apa tujuannya kenalkan aku dengan mereka ni. Aku mula rasa kurang selesa,entahlah!

 "Hai kak, makcik..", jawab aku.pendek! 

"Jom kita berbulatan gembira!",ujar Ti dengan semangatnya.

 Serentak itu mereka duduk bersimpuh di lantai ruang tamu dan membentuk suatu bulatan yang rapat antara satu sama lain.Aku pun tak terkecuali. Eh mcm seronok pula! ni main ape ni eh...hehe


Ketika itu bermulalah titik perubahan hidup aku yang daripada tak tahu apa-apa tentang agama kepada tahu dan daripada kurang keyakinan hidup kepada yakinnya dalam menjalani ujian hidup serta daripada tidak tenang kepada tenangnya hati dan jiwa. Bulatan gembira ataupun 'usrah' ini merupakan salah satu medium untuk aku menuntut ilmu dan tarbiah agama agar aku menjadi insan yg SUPERB bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat!

 Barulah aku tahu,bahawa setiap muslim dilahirkan sebagai pendakwah! So, setelah aku ditarbiah, aku mula mentarbiah orang lain. Ya, dari sini kita boleh nampak soft skill itu..hehe..Sambil aku mentarbiah org lain,sambil itu aku memperbaiki diri aku sendri..

 Hidup aku terasa diisi, kerana punya matlamat yg besar..Kerana dengan membuat bulatan gembira inilah dapat membentuk individu muslim dalam diri..


Bulatan gembira juga merupakan salah satu majlis ilmu! Majlis ilmu adalah majlis yg dihadiri oleh para malaikat dan senantiasa berada dibawah sayap malaikat sambil didoakan kebaikan buat ahli-ahli majlis ilmu tersebut. Allahuakbar!

Selain itu, mereka yg hadiri majlis ilmu ini, akan disebut-sebut namanya oleh Allah di hadapan para malaikat. Allah..bayangkan kalau nama kita disebut-sebut org ramai kerana cemerlangnya dlm pelajaran,mesti bangga kan! kembang bagai..apatah lagi Allah yg sebut nama di hadapan penduduk langit..wuuuu..lagilah teramat bangga!
Begitulah..jalan dakwah itu masih panjang..ingat,setiap dari kita akan ditanya oleh Allah..

ya,Jom jadi baik..."Rela ditarbiah untuk mentarbiah"

 p/s: kisah ini rekaan semata-mata tiada kaitan dgn siapa-siapa...:)

No comments:

Post a Comment