Sunday, March 4, 2012

Wanita dan kereta ferrari

10 Disember 2011...sudah lama ana tidak mencoret..hampir 3 bulan lebih..




Bismillahirohmanirohim...
Post kali ini adalah lebih kpd betapa indahnya ciptaan Allah di dunia ini yang digelar wanita..
Mengapa ana katakan wanita ini ciptaan Allah yang paling indah?
Kerana melalui wanita Allah mengurniakan rezeki seperti zuriat dan apabila zuriat ini berkembang jadilah ia keturunan...seterusnya generasi..



Wanita juga sering kali dikaitkan dengan kecantikkan.Apa kaitan pula wanita dengan kecantikkan?
Wanita sememangnya fitrahnya suka kepada kecantikkan..Jangan pula berasa pelik jika melihat gelagat kakak atau adik perempuan anda menghadap cermin memang begitu lama!Inilah wanita ciptaan Allah yang paling unik.

"Sesungguhnya Allah itu cantik dan Allah sukakan kecantikan." (Hadis riwayat Muslim dan At-Tirmidzi)




Sememangnya Allah menciptakan wanita makhluk yg paling indah sehinggakan seluruh anggotanya menjadi suatu fitnah buat kaum adam.Kakinya, tangannya, bentuk badannya dan sebagainya menjadi suatu tarikan mangnet jika lelaki ajnabi memandangnya. Wanita boleh diumpamakan seperti kereta ferrari.


Luaran kereta ferrari ini dilihat begitu menggiurkan mata setiap yg memandang.Tayar, bonet, lampu dpn, lampu belakang dan sebagainya. Apabila dibuka pintu kereta ini, lagi menggetarkan jiwa apabila melihat sterengnya yg kukuh, tempat duduk yang sangat selesa dan pemandangan dari dalam yang boleh menghantui jiwa.

Begitulah wanita. Sebab itulah Allah mensyariatkan agar wanita menutup aurat supaya dirinya terpelihara daripada pandangan kaum Adam yang bukan muhrim:

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya..."- surah an-nur ayat 31

Secara umumnya, aurat wanita adalah keseluruhan tubuh badannya kecuali muka dan kedua-dua belah pergelangan tangan.


Perumpamaan daripada kereta ferrari tadi, dapatlah kita simpulkan bahawa wanita yang dicipta Allah ini seharusnya mempunyai kecantikkan dari dalamnya juga. Jika di dalamnya penuh dengan hasad dengki dan sifat mazmumah yang lain. Maka sudah pasti kereta ferrari tadi mempunyai stereng yang tidak kemas, kerusi tempat duduk yg sudah berkulat dan pemandangan yg sangat menjijikkan! Begitulah juga kita duhai wanita..Mari kita pupuk sifat mahmudah dalam diri kita agar kita dapat memperoleh rahmat disisi Allah s.w.t.. InsyaAllah (^_^)

No comments:

Post a Comment