Friday, March 25, 2011

Jom Muhasabah diri

Godaan yang melekakan

Jalan yang panjang terkadang melekakan.Hanyut dalam buaian keseronokan duniawi yang cukup indah pada pandangan zahir,tetapi hakikatnya tersirat pelbagai perangkap yang boleh membawa padah. Begitulah yang sering terjadi. Jauhnya jalan rentetan kehidupan yang terkadang melekakan kita sehingga terlupa untuk memperbaiki diri. Sehingga ada yang merasa cukup dengan apa yang diterima dan apa yang mereka miliki.Ini menyebabkan mereka mungkin merasa ringan bila melakukan kesalahan atau tersadung lantaran kelemahan diri. Pada saat inilah akhirnya mereka menjadi perhatian dan menjadi objek teguran. Teguran ini bukanlah untuk mencari-cari kesalahan tetapi hanyalah untuk mengingatkan.

Menyedari tahapan diri

Sudah pasti seseorang itu akan kenal akan dirinya sendiri, baik dari segi pelajaran, kehidupan dan paling penting sekali adalah tahapan agama. Terkadang pasti pernah terlintas dalam fikiranmu untuk membuat kebaikan. Formula yang penting supaya kita mengenal diri serta mengubah kelemahan tersebut adalah:
Lintasan kebaikan di fikiran + Cuba lakukan apa yang terlintas itu + usahakan dan tidak bertangguh + berdoa + istiqomah.

Allah Yang Maha Hebat

Sungguh indah dunia ini kan? Makanan yang sedap,minuman yang sedap,keluarga yang bahagia,ramai kawan yang hepi go lucky tak gitu?dan banyak lagi..Namun, di dunia ini jugalah kita peroleh pelbagai perkara pahit dan manis. Tapi sebenarnya jika dibandingkan dengan syurga,apalah sangat dunia ini. Dunia ini diibarat bangkai yang digongong oleh anjing. Allah memang Maha Hebat diciptakan dunia ini hanyalah untuk Menguji manusia di atas muka bumi ini,mereka yang terbaik amalannya akan peroleh syurga yang tidak tergambar di akal fikiran kita tentang kehebatan nikmatnya di syurga. Namun begitu, Allah Maha Hebat menciptakan neraka yang tidak tergambar di akal fikiran kita tentang dahsyatnya dan mengerikannya neraka tersebut. Bukanlah api yang biasa kita lihat di muka bumi ini,tetapi api yang tidak tergambar di akal fikiran kita serta bunyi ngauman api neraka yang ingin menelan penghuni di dalamnya juga tidak dapat kita gambarkan dengan akal fikiran.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment