Tuesday, March 22, 2011

Solehah tetapi tidak indah !

Ungkapan solehah tetapi tidak indah mungkin terlalu kasar di telinga. Kali ni ana cuba menyebarkan dan menyampaikan mesej tajuk ini daripada buku yg ana baca untuk dikongsi bersama.

Kita sering melihat ramai akhwat yg kurang memberikan perhatian dan mengambil berat tentang penampilan. Penampilan yg rapi dan indah dianggap sbg sesuatu yg terlarang. Lantaran salah faham tentang makna penampilan yg sewajarnya, menjadikan mereka mangsa kekeliruan.

Sesetengah mereka pula ada yg berfikir utk sengaja mendiamkan diri dlm keterbatasan. Mereka merasa tidak perlu melakukan perubahan dlm penampilan meskipun dlm kategori MINIMUM.

Kategori MINIMUM adalah berhias tidak berlebihan!

Cukup tampil dgn wajah yg segar,normal,tidak sayu,kuyu atau kelihatan murung. Mereka sepatutnya menampilkan wajah yg ceria dan selalu berseri-seri. Wajah yg tidak selalu kelihatan seperti berada dalam kesusahan atau merasa kesempitan yg amat menghimpit.

TETAPI

tidak pula sampai pada hiasan yg TABARUJ.

Berlebihan dalam mendandan,menggunakan bedak sehingga sekian sentimeter tebal.

Kategori minimum juga termasuk tidak membiarkan tubuh mengeluarkan bau yg sgt tidak sedap. Begitu juga tudung, perlukan kelihatan kemas dan bergosok dan jgn biarkan tudung anda 'liar' iaitu kedut.

SUMBER: Buku "Engkau Memang Cantik" dan di 'edit' sedikit kaedah penceritaan.

1 comment:

  1. Tapi kadang-kadang bila hati sudah dihimpit kegelisahan, itulah masa yang paling pahit sekali untuk tersenyum.

    ReplyDelete