Monday, April 25, 2011

Sakitnya Sakaratul maut

Ternyata kesakitan ketika kematian itu lebih berat daripada kesakitan ketika dibunuh, ditikam,dipenggal dan sebagainya. Inilah perumpamaan betapa sakitnya menghadapi sakaratul maut.

Bahkan kesakitan itu lebih berat jika badan digergaji dan dipotong.


Kenapa terjadi begini?


Kerana sekiranya badan seseorang dipotong dengan senjata, memang ternyata ada kesakitan tetapi keseluruhan badan kita masih ada kekuatan (menahan) dan org yang dibunuh masih ada kekuatan untuk bertempik..


Tetapi...ketika sedang menghadapi sakaratul maut, Seseorang itu tiada kekuatan untuk bertempik,kekuatannya menjadi lemah dan semakin lemah disebabkan terlalu sakit dan terlalu menderita.


Kerana sesungguhnya kematian itu menggoncang seluruh badan kita, dirasai kesakitan dari hujung rambut ke hujung kaki (maka hilang segala daya dan kekuatan).

Orang yang sedang menghadapi sakaratul maut memang ingin bertempik kerana kesakitan yang dialami tetapi dia tidak mampu..


Namun begitu, tatkala roh hampir tercabut dari jasadnya,akan kedengaran bunyi di dadanya. Bunyi itu sajalah yang mampu di keluarkan.


Apabila roh berada di halkum:


- Di saat ini, akan dibukakan Allah alam yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Pintu taubat di kala ini sudah tertutup kerana telah dibukakan rahsia oleh Allah swt.
- Di kala itu, hal keduniaan telah tiada tetapi menjurus kepada alam ghaib (alam barzakh).
- Seseorang tersebut akan nampak tempat tujunya selepas kematian ini (dibukakan Allah hijab).
- Saat ini, orang tersebut dengan penuh penyesalan (jika nampak hala tujunya adalah ke arah kebinasaan).

p/s : Wallahualam..Igtlah kematian bila-bila masa saja boleh berlaku..Bagaimana persediaan kita?? - peringatan buat diri yang hina ini juga.

1 comment: