Friday, June 8, 2012

Superwoman islamic version





Wanita yang tahu menjaga dirinya adalah wanita yang paling SUPERB. Bukan sahaja SUPERB di mata di dunia ini tetapi juga SUPERB pada pandangan Allah! Maksud ayat 'tahu menjaga diri' ini adalah:

1. Wanita yg tahu batas-batas auratnya di hadapan yg bukan mahram lalu di amalkannya
2. Wanita yg tahu batas-batas pergaulan antara berlainan jantina (yang bukan mahram) lalu mengamalkannya
3. Wanita yg tahu menjaga akhlak dirinya


Ya, bukanllah mudah untuk mencapai tahap 'tahu menjaga diri' ini. Tetapi paling kurang pun kita BERUSAHA untuk menjadi wanita yg SUPERB. Allah lihat usaha kita bukanlah hasilnya.

Dan yg pastinya..sebelum kita sama-sama mengatur langkah untuk menjadi wanita yg SUPERB ini..haruslah kita betulkan niat dahulu..Ya, harus dong!



Kerana setiap amalan perbuatan itu bergantung kepada niatnya..Mari sama-sama kita imbas kembali hadis pertama yg disusun oleh Imam Nawawi ini:


"Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar  Rasulullah SAW bersabda: Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu"

Bak kata ulamak : Boleh jadi suatu amalan kecil menjadi besar kerana niat dan suatu amalan yang 
besar menjadi kecil kerana niat. Sesuatu amalan dibalas berdasarkan niat pelakunya. 

No comments:

Post a Comment