Saturday, June 30, 2012

Ujian yang SUPER atau aku yang kurang SUPERB?




Melalui sesuatu ujian adalah jauh bezanya dengan orang yang sekadar melihat seseorang yg berhadapan dengan ujian. Buktinya ??

Ya! ana sedang mengalaminya. Betullah tu!
Yang pastinya bukan ana seorang saja, mesti sudah ramai yang melalui situasi ini..



Melihatkan sahabat yang asyik merungut apabila dirinya mempunyai masalah terkadang membuatkan kita berasa kurang senang..bosan...bahkan jemu dah sebab dengar rungutan yang sama tiap hari. Namun begitu, sedarkah kita bahawa sahabat kita itu sedang Diuji ? Dan sedarkah kita bahawa tiap musibah/masalah itu merupakan hadiah ujian Allah buat hamba-Nya ?

Apabila berhadapan dengan sahabat yang mempunyai masalah..agak-agak apakah jawaban ataupun nasihat kita pada dia?

"Sabarlah.."

Ya ! Perkataan inilah yang tidak semua orang boleh mempraktikkannya..Namun, pada masa berhadapan dgn musibah inilah kita cuba untuk praktikkan..Walau sukar, paling kurang usahalah untuk bersabar..

Namun, terkadang orang yang memberi nasihat ini lebih mudah berbanding orang yang menerima nasihat. Seharusnya sahabat yang baik itu perlu bersabar dalam menghadapi sahabat yang hadapi masalah ini. Percayalah !  Sangat berbeza kondisi orang yang sedang mengalami ujian dan orang yang 'mengetahui' bahawa sahabatnya menghadapi masalah.



Terkadang kondisi kita yang berbeza seperti cara pergaulan kita yang berbeza, situasi keluarga yang berbeza, kenangan silam yang berbeza adalah salah satu faktor seseorang itu memilih cara yang berbeza untuk menghadapi masalah.

Nasihat ana adalah kita cuba untuk kenal pasti sahabat yang manakah yg dirasakan sesuai untuk kita luahkan masalah dan sama-sama cari penyelesaian. Sebab tidak ramai sahabat yang boleh selami masalah kita dan kita tak boleh mengharapkan yang sempurna dari mereka..Kerana manusia ini memang kurang sempurna.. Hanya Dia dan Rasul junjungan kitalah yang sempurna ! 



No comments:

Post a Comment